Artykuły

W holenderskiej historii dwie osoby są określane jako „William III”; czy jest więcej przypadków, w których tak się dzieje?

W holenderskiej historii dwie osoby są określane jako „William III”; czy jest więcej przypadków, w których tak się dzieje?



We are searching data for your request:

Forums and discussions:
Manuals and reference books:
Data from registers:
Wait the end of the search in all databases.
Upon completion, a link will appear to access the found materials.

Wilhelm Orański był również nazywany Wilhelmem Trzecim, jeden z potomków w tej samej rodzinie ponownie nazywał się Wilhelm Trzeci.

Czy to jest powszechne w historii? czy jest więcej przypadków, w których tak się dzieje?


KRÓTKA ODPOWIEDŹ

W twoim przypadku był człowiek Wilhelm, który był Wilhelmem III, księciem Orańskim, stadhouderem Holandii i królem Wilhelmem III Anglii (1650-1702) i był inny człowiek znany jako Wilhelm III, król Holandii (1817- 1890). Byli to dwaj różni członkowie tej samej dynastii, którzy byli trzecimi Wilhelmem, którzy piastowali swoje stanowisko, ale były to różne stanowiska.

DŁUGA ODPOWIEDŹ

Krótko mówiąc, w wielu przypadkach numery panujące są pomieszane.

O ile wiem, praktyka nadawania władcom numerów panujących wywodzi się z Europy Zachodniej, a praktyka nadawania tych numerów panujących w postaci cyfr rzymskich wyraźnie wywodzi się z Europy Zachodniej i rozprzestrzeniła się na cały świat.

A dla większości władców w historii numery panujące przypisywali historycy wieki lub tysiąclecia po tym, jak ci władcy żyli. Różni królowie europejscy zaczęli używać oficjalnych numerów panujących około 1500 do 1700.

W średniowieczu bardzo rzadko zdarzało się, aby król zachodnioeuropejski używał oficjalnego numeru królewskiego.

Karl Knutsson Bonde był szwedzkim szlachcicem, który trzykrotnie został królem Szwecji (1448-57, 1464-65 i 1467-70) oraz królem Norwegii 1449-50. Był pierwszym królem Szwecji, który miał numer królewski, opisany jako Karol II na nagrobku jego żony w 1451 roku. W rzeczywistości był drugim szwedzkim królem o imieniu Karol lub Karol.

Ale w 1554 r Historia Omnibus Gothorum Sueorumque Regibus (Historia wszystkich królów Gotów i Szwedów) Johannesa Magnusa została opublikowana z tysiącami lat fikcyjnej historii fikcyjnych królów Szwecji. Tak więc król Karol Waza (r. 1604-1611), akceptując tę ​​fałszywą historię, nazwał siebie Karolem IX zamiast Karolem III, czyniąc Karola II Karolem VIII i tak dalej.

Brat Karola IX Erick (r. 1560-68) dał przykład, nazywając siebie Eryk XIV zamiast Eryk VII. Tak więc liczby królewskie wszystkich szwedzkich królów o imionach Eryk lub Karol są historycznie niedokładne.

Kto był królem Sycylii przed Rogerem II? Roger ja? Nie. Hrabia Roger II z Sycylii został pierwszym królem Sycylii, ale nie jest wymieniony jako król Roger I, ponieważ może to go pomylić z jego ojcem, hrabiam Rogerem I Sycylii.

Fryderyk, król Sycylii w latach 1295-1337, nazywał się Fryderyk III. Był jednak tylko jeden poprzedni król Fryderyk Sycylijski, który rządził w latach 1198-1250. Ponieważ poprzedni król Fryderyk był lepiej znany jako cesarz Fryderyk II, król Sycylii Fryderyk II nazywał siebie Fryderykiem III. Kolejny król Fryderyk Sycylii rządził od 1355 do 1377 roku i nigdy nie używał numeru królewskiego, ale jest znany współczesnym historykom jako Fryderyk III.

Edward Longshanks, król Anglii, panował w latach 1272-1307, jego syn Edward z Caernarfon r. 1307-1327 i Edwarda z Windsoru r. 1327-1377. Najstarszym synem Edwarda z Windsor był Edward Prince of Wales (1330-76), którego najstarszym synem był Edward (1364-1371) – dwaj ostatni Edwardowie nigdy nie rządzili, ale można było się ich spodziewać. Tak więc za panowania Edwarda z Windsoru w latach 1327-77 stało się zwyczajem nieformalne nazywanie Edwarda Longshanksa Edwardem Pierwszym, Edwardem z Caernarfon Edwardem Drugim i Edwardem z Windsor Edwardem Trzecim, ilekroć trzeba było ich wyróżnić.

Ta nieformalna numeracja stała się oficjalna w latach 1547-53, za panowania Edwarda, syna Henryka VIII, którego tytuł brzmiał:

Edward Szósty, z łaski Bożej, król Anglii, Francji i Irlandii, Obrońca Wiary i Kościoła Anglii, a także Irlandii, na Ziemi Najwyższy Głowa

http://eurulers.altervista.org/england.html1.

I to zignorowało poprzednie rządy Edwarda Starszego, króla anglosaskiego (899-924), Edwarda Męczennika, króla Anglii (r.975-978) i Edwarda Wyznawcy, króla Anglii .1042-1066).

Jak pokazuje ta niezwykle krótka dyskusja, liczebność władców jest często dziwna i pomieszana, więc oczekiwanie, że zawsze będą mieć sens, nie jest realistyczne.

Dodano 05-18-2019

Pierwszymi władcami zachodnioeuropejskimi, którzy używali oficjalnych numerów królewskich, byli święci cesarze rzymscy i papieże.

Numeracja papieży jest dość myląca i pomieszana, ponieważ wiele razy dwie lub więcej osób twierdziło, że jest papieżem w tym samym czasie. Tak więc średniowieczna kuria papieska w końcu zaczęła sporządzać oficjalne listy wszystkich mężczyzn, których w przeszłości uważała za papieży. A pretendentów papieskich, których nie uważano za pełnoprawnych papieży, uważano za antypapieży.

Ale z czasem różne osoby zostały przesunięte z listy papieży na listę antypapieży lub z listy antypapieży na listę papieży. I pojawiają się pytania, czy ktoś wybrany na papieża, ale nigdy nie wyświęcony, liczy się jako papież, czy nie. I istnieją kontrowersje, czy jacyś rzekomi papieże kiedykolwiek istnieli. Istniała na przykład słynna legenda kobiety, którą papież Joanna wierzyła przez wiele stuleci.

Liczba papieży o imieniu Jan jest tak pomieszana, że ​​w Wikipedii znajduje się artykuł o „numerowaniu papieża Jana”. Krótko mówiąc, kiedy Pedro Juliani został papieżem w 1277 roku i wybrał Jana na swoje imię tronowe, powinien był użyć liczby XIX, ale przez pomyłkę wybrał XXI. Tak więc nigdy nie było papieża, który nazywałby siebie Janem XX. https://en.wikipedia.org/wiki/Papież_John_numbering#John_XX1

W powieści fantasy Jamesa Brancha Caballa Jurgen: komedia sprawiedliwości (1919) jest scena, w której Jurgen próbuje wejść do nieba, podając się za papieża Jana XX. Kiedy powiedziano mu, że nie było Jana XX, pyta, jak mógł istnieć Jan XXI bez Jana XX.

Zauważam, że zarówno antypapież Baldassare Cossa w latach 1410-15, jak i papież Angelo Guisseppi Roncalli w latach 1958-63 używali imienia tronowego Jan XXIII.

Oficjalna ideologia Świętego Cesarstwa Rzymskiego głosiła, że ​​cesarze byli następcami cesarzy rzymskich od 27 pne do 395 ne, wschodnich cesarzy rzymskich lub „bizantyjskich” od 395 do 797 ne, a następnie Karola Wielkiego koronowanego w 800.

Współcześni władcy są wymienieni według ich imion, po których następuje numer królewski. Ale tak nie jest w przypadku klasycznych cesarzy rzymskich.

Na przykład Imperator Cezar Marek Aureliusz Waleriusz Klaudiusz August (r. 268-270) jest często wymieniany jako Klaudiusz II Gotyk, chociaż jego imię brzmiało Marcus. Klaudiusz I byłby prawdopodobnie Tyberiuszem Klaudiuszem Cezarem Augustem Germanicus (r. 41-54), którego imię wydaje się być Tyberiusz.

Cesarz Cezar Flawiusz Klaudiusz Konstantyn August (r.407-411) był uzurpatorem ogłoszonym w Wielkiej Brytanii w 407 r., który został uznany za prawowitego współcesarza przez zachodniego cesarza Honoriusza w 409 r. Zwykle wymieniany jest jako Konstantyn III. Jego syn i współcesarz Imperator Cezar Flawiusz Konstans August jest zwykle wymieniany jako Konstans II.

Cesarz wschodniorzymski Herakliusz Novus Konstantyn August (r. 641) był zwykle Konstantyn III, co czyniło dwóch cesarzy rzymskich Konstantyn III. Cesarz Cezar Flawiusz Konstantyn August (r. 641-668) jest zwykle wymieniany jako Konstans II, co czyni dwóch cesarzy Konstansem II. Konstans II jest czasem liczony jako Konstantyn III.

Ostatni cesarz w Konstantynopolu jest zwykle wymieniany jako Konstantyn XI (r. 1449-1453). Ale często nazywa się go Konstantynem XII, licząc Konstantyn Laskaris, który mógł być cesarzem przez jeden dzień w 1204 roku. Licząc wszystkich współimperatorów o imieniu Konstantyn, Konstantyn XI można liczyć jako Konstantyn XVIII, licząc wszystkich Konstantynów, którzy byli najwyższymi władcami, Konstantyn XI mógł być ponumerowane jako Konstantyn XIV. https://en.wikipedia.org/wiki/Constantine_XI_Palaiologos2

Cesarz Cezar Marek Juliusz Filipus August (r. 244-249) jest zwykle nazywany Filipem Arabem, a jego syn i współcesarz Imperator Cezar Marek Juliusz Filipus Severus August jest zwykle nazywany Filipem II, mimo że obaj mieli na imię Marcus.

Król Rzymian Filip (1198-1208) jest czasem wymieniany jako Filip I, ale przynajmniej raz nazwał się Filipem Drugim:

Philippus secundus divina favente clementia Romanorum rex et semper augustus

http://eurulers.altervista.org/emperors.html3

Tak więc przypuszczalnie uznał Filipa Araba za Filipa I.

Od 962 cesarz Rzymian był także królem Niemiec i Włoch lub Burgundii, a od 1032 także królem Arles lub Burgundii. Ponieważ trzy królestwa miały różnych władców, zanim zjednoczyły się z cesarzem, możliwe jest, że cesarz rzymski będzie miał różne liczby jako cesarza i króla trzech różnych królestw.

Ponieważ byli królowie Niemiec o imionach Konrad i Henryk przed 962, niemieccy historycy wymienili świętych cesarzy rzymskich o imionach Konrad i Henryk wraz z ich numerami królewskimi jako królów Niemiec, o jedną cyfrę wyższą niż ich prawdziwe liczby porządkowe jako cesarzy, i to są liczby tych cesarzy są zwykle znane jako. Należy odjąć jeden od liczby władców cesarzy o imionach Konrad lub Henryk.

Ktoś wybrany na cesarza przyjąłby tytuł Rex Romanorum i semper Augustus Król Rzymian i zawsze cesarzem/cesarzem, dopóki nie został koronowany na cesarza w Rzymie przez papieża, kiedy to przyjął tytuł Imperator Romanorum et semper Augustus Cesarz Rzymian i zawsze cesarz/cesarz.

Jeśli ktoś został królem Rzymian, gdy nie było cesarza, natychmiast zdobywał wszystkie uprawnienia cesarza. Jeśli ktoś został wybrany królem Rzymian za życia swego ojca cesarza, nie zdobywał wówczas żadnej władzy, ale uzyskał pełną władzę cesarza, gdy tylko cesarz umarł.

W czasach cesarza Henryka IV, którym tak naprawdę był Henryk III, jego syn Konrad został wybrany królem Rzymian, a później zdetronizowany za bunt przeciwko ojcu. Następnie w 1138 roku Konrad Hohenstaufen został królem Rzymian, zwykle wymienianym jako Conrad III, choć można go było również zaliczyć do Conrada II lub Conrada IV. Kiedy Conrad wyruszył na krucjatę w 1147 roku, jego syn Henry Berenger został wybrany na króla.

Późniejszy król Rzymian Konrad IV mógł być również liczony jako Conrad III lub Conrad V.

Było sześciu cesarzy o imionach Henryk II (I) (1014-24), Henryk III (II) (1046-56), Henryk IV (III) (1084-1105), Henryk V (IV) (1111-1125), Henryk VI (V)(11111-1197) i Henryk VII (VI) (1312-13).

Henryk, syn cesarza Fryderyka II, został wybrany królem Rzymian w 1220 roku i zdetronizowany na rzecz Konrada IV w 1235 roku i jest czasami nazywany Henrykiem VII lub Henrykiem (VII).

Tak więc w zależności od tego, czy policzono króla Henryka I z Niemiec, Henryka Berengera i Henryka (VII), cesarz zwykle nazywany Henrykiem VII może być liczony jako Henryk VI, Henryk VII, Henryk VIII lub Henryk IX.

Było tylko trzech cesarzy o nazwisku Fryderyk: Fryderyk I Barbarossa (1155-1190), Fryderyk II Stupor Mundi (1220-1250) i Fryderyk III 1453-1493. Ale w 1314 roku książę austriacki Fryderyk I został wybrany rywalem króla Rzymian i czasami wymieniany jest jako Fryderyk III. W 1400 r. szlachta spotkała się we Frankfurcie, narzekając na króla Rzymian Wacława, który wydawał im się „złym królem Wacławem”. Książę Fryderyk I Brunszwik-Lüneburg został zamordowany wracając z tego spotkania, a istnieje opowieść, że został tam wybrany na króla Rzymian. Więc prawdopodobnie Fryderyk III powinien być wymieniony jako Fryderyk IV lub Fryderyk V.

Studenci historii niemieckiej mają też problem z cesarzami niemieckimi. Wilhelm (William) I (1871-1888) i Wilhelm II (1888-1918) byli jedynymi dwoma cesarzami niemieckimi i jedynymi królami pruskimi o imieniu Wilhelm. Ale hrabia Wilhelm z Holandii został wybrany na króla Rzymian w opozycji do cesarza Fryderyka II w 1247 roku. Tak więc cesarze niemieccy mogli nazywać się Wilhelm II i Wilhelm III.

Problemem jest także Fryderyk, syn Wilhelma I i ojciec Wilhelma II, będąc trzecim królem Prus i pierwszym cesarzem niemieckim Fryderykiem. Jeśli nazywa się Fryderyk I, można go pomylić z Fryderykiem I Barbarossą (rz. 1155-1190), a jeśli nazywa się Fryderyk III, jak zwykle, można go pomylić z Fryderykiem III (r. 1453-1493) .

Tak więc ta krótka dyskusja powinna pokazać, że nie tylko numeracja wielu monarchów jest raczej pomieszana, ale w niektórych przypadkach zastąpienie obecnej numeracji zupełnie poprawną numeracją byłoby prawie niemożliwe.

Dodano 1 grudnia 14 2019: Zobacz także to pytanie: https://historum.com/threads/who-numbered-louises-of-france.181819/4


Twój przykład wydaje się niepoprawny. Wilhelm Orański był Wilhelmem III Anglii, podczas gdy drugi był Wilhelmem III Niderlandzkim.

Wilhelm Orański był także Wilhelm III w Holandii, ale jako Stadtholderate pod dynastią Orańsko-Nassau, podczas gdy inny Wilhelm III, którego znalazłeś, był królem Holandii.

Wreszcie, jak wskazuje LangLangC w komentarzach,IIIczęść dołączona do nazwy jest używana przez inni aby odróżnić tę osobę od innych, które miały identyczne imię.

Nadstawiałbym karku i zasugerował, że nie ma przykładów liczb panujących, które pasują do dwóch władców, chyba że spojrzysz na różne ustroje (królestwa, księstwa itp.) – w takim przypadku jest ich mnóstwo. W konkretnym przypadku Holandii, gdzie zresetowano numerację wraz ze zmianą formy rządu, było też dwóch Wilhelma I i Wilhelma II.


Możesz rozważyć Dania i Dom Estridsen:

  • Waldemar III Młody (współrządził 1215 - 31)
  • Waldemar III Eriksøn von Schleswig (rządził 1326 - 29)

1. Waldemar Młody lub III był współwładcą z ojcem Waldemarem II od 1215 do 1231. Waldemar Młody

bywa określany jako Waldemar III, np. jego nagrobek brzmi po łacinie: Waldemarus Tertius Rex Daniae, Filius Waldemari Secundi ”Waldemar III, król Danii, syn Waldemara II„Chociaż Waldemar III jest częściej używany na określenie późniejszego króla, Waldemara ze Szlezwiku.

Źródło: fynhistorie.dk

Popularny Waldemar zmarł w wieku 21 lub 22 lat po zastrzeleniu w wypadku na polowaniu. Jego następcą został jego brat Eric IV. Po nim z kolei został następcą innego brata, Abla, od którego pochodził Waldemar III Eriksøn (patrz niżej).


2. Waldemar III Eriksøn (który był również księciem Waldemarem V Szlezwiku) był nieletnim królem Danii w latach 1326-1329, a jego wuj Gerhard III z Holstein-Rendsburg był regentem. Zastąpił niepopularnego Christoffera II, który został wyparty przez Gerharda III i innych potężnych szlachciców w 1326 roku, ale dalsze bunty doprowadziły do ​​usunięcia Waldemara III i przywrócenia Christoffera II w 1329 roku.

Waldemar III Eriksøn, który panował do 15 roku życia, był potomkiem króla Danii Abla (panował w latach 1232-1252). Abel był synem Waldemara II i przyrodnim bratem Waldemara Młodego lub III (patrz wyżej).


Było dwóch władców Henryka VII jako królowie Niemiec, z których pierwszy współrządził i zmarł przed swoim ojcem. Jest często określany jako Henryk (VII), aby odróżnić go od późniejszego Henryka VII, bardzo podziwianego przez Dantego.

Niektóre królestwa nie liczą koronowanych królów, którzy współrządzili ze swoimi ojcami, ale nigdy na własną rękę. Tak więc, Henryk II, syn Anglii, Henryk, nigdy nie jest określany jako Henryk III lub Henryk (III), ale tylko jako Henryk Młody Król. (Być może pomaga, że ​​„młody król” rymuje się z „athelingiem”).

Jako inny przykład, papieże czasami celowo powielają numer domniemanego poprzednika, aby wskazać, że nie uważają tej osoby za faktycznie papieża. Najnowszym tego przykładem jest Jan XXIII, którego sam wybór imienia wyjaśniał oficjalne stanowisko na linii Pizy rzekomych papieży podczas Wielkiej Schizmy Zachodniej ponad pół tysiąclecia wcześniej.

Wracając do Niemiec, było trzech monarchów Niemiec o nazwisku Fryderyk III. Pierwszym był XIV-wieczny król, który współrządził i zmarł przed swoim kuzynem, a jego liczba została zignorowana przez XV-wiecznego Fryderyka III. I wreszcie w XIX wieku mamy innego Fryderyka III Niemiec, ponieważ te Niemcy wywodziły swoje polityczne korzenie i numerację królewską nie ze średniowiecznych Niemiec, ale z Prusami.


W cesarstwie rzymsko-bizantyjskim istniały:

Dyskusyjne, ponieważ można twierdzić, że były to dwa odrębne byty polityczne lub że cesarz zachodniorzymski był uzurpatorem. Skomplikowaną sprawą są także rzymskie/bizantyjskie nazwy cesarskie – m.in. Kaligula byłby znany jako „Gaius Julius Caesar Germanicus” za jego panowania.


Dodatek dotyczący Wilhelma III (Anglii)… jego numer używany w Holandii, zanim został królem Anglii, odnosił się do Księstwa Orańskiego; które było enklawą we Francji i niezbyt dużą, ale mimo to było suwerennym, niezależnym państwem. Był również oficjalnie Wilhelmem II Szkockim (był poprzedni król Szkocji o imieniu William-William the Lion)

Jeśli chodzi o to pytanie, jest kilka państw, w których „zresetowano” numerację królewską, tak było w następujących landach niemieckich:

Saksonia - gdzie był elektor Fryderyk August III i późniejszy Fryderyk August III, nie wspominając o Fryderyku Augustinie, który panował jako królowie Polski i jako książę warszawski (gdzie używali innego numeru królewskiego)

Bawaria - gdzie numer został zresetowany, gdy rządzący elektorowie zostali królami w 1805 roku, Wirtembergia (podobnie), Baden, nie mówiąc już o dwóch stanach Reuss, gdzie rządzący książę był numerowany nie według swoich poprzedników, ale z jakiego pokolenia był rodu i w jakim porządku w rodzinie był (wszyscy męscy członkowie domu nazywali się Heinrich), ale mimo że oficjalnie rządzili pod tymi numerami, to tak naprawdę są to numery bardziej osobiste niż królewskie, ściśle rzecz biorąc.

Co dziwne, Hannover wydawał się podążać za brytyjskim wzorem. Oznacza to, że Jerzy III z Wielkiej Brytanii nie został królem Jerzym I z Hanoweru, gdy Hanower stał się królestwem w 1814 r. - pozostał tylko Jerzym III, a jego następcy: Jerzy (IV), Wilhelm (IV) i Jerzy (V) byli wszyscy utytułowani według numeracji brytyjskiej, mimo że w Hanowerze istniało tylko trzech królów o imieniu Georg i jeden o imieniu Wilhelm.

Brandenburgia/Prusy zmieniły również numerację, gdy elektorowie zostali królem-elektorem Fryderykiem III Brandenburgii, który został królem Fryderykiem I Pruskim w 1701 roku (choć przypuszczam, że można by argumentować, że jedna cyfra była na prawo od Brandenburgii, a druga na prawo od Prus).

Istnieją inne przykłady zresetowanych cyfr. Pierwszymi czterema książętami Serbii Obrenovic byli oficjalnie Milos Obrenovic I, Milan Obrenovic II, Mihailo Obrenovic III i Milan Obrenovic IV (liczba odnosząca się do nazwiska), a następnie, kiedy Milan Obrenovic IV awansował na króla; został Milanem I. Jego synem i następcą był król Aleksander I, następnie po obaleniu dynastii Obrenovic i zastąpieniu jej dynastią Karadjordjevic. Aleksander Karadjordjevic nie został Aleksandrem II Jugosławii; ignorowanie liczb Obrenovic (lub być może resetowanie, jeśli Jugosławia była uważana za odrębny ustrój, a nie tylko zmianę nazwy Serbii). Czarnogóra podobnie zmieniła numerację, gdy władcy awansowali z Władyki na księcia w 1852 roku.

Istnieją inne przykłady numeracji panującej, które w ogóle nie mają sensu. Na przykład królowie Sabaudii Sardynii i Włoch nie liczyli się według liczby królów, ale według liczby władców Sabaudii - więc mamy króla Włoch Vittorio Emanuele II z 1861 roku, a nie pierwszego. Jednak jego syn i następca, Umberto, nie nazywał siebie „Umberto IV”, kiedy został królem Włoch (jak zrobiłby, gdyby postępował zgodnie z numeracją sabaudzką), ale nazwał się Umberto I. Ale jego syn, Vittorio Emmanuel, ponumerował siebie jako III, kiedy został królem Włoch i nie przyjął osobnego numeru dla Albanii, kiedy został królem Albanii pod auspicjami Mussoliniego w 1939 roku, a żeby jeszcze bardziej zepsuć sprawę, jego syn, Umberto, podążył za numeracją swojego dziadka i krótko rządził w 1946 roku jako Umberto II.

Aby jeszcze bardziej zagmatwać sprawy, Chrystian X z Danii był również (zupełnie oddzielnie) królem Islandii, jako Kristjan X, ale nie miał osobnego liczebnika dla Islandii. Elżbieta II również nie ma osobnego numeru jako królowa Kanady, królowa Australii, królowa Nowej Zelandii itd., mimo że jest pierwszą królową Elżbietą tych stanów.


W historii Portugalii można znaleźć dwóch Filipe II. Jednym z nich był Filip II z Hiszpanii i Filip I z Portugalii, a drugim jego syn, Filip III z Hiszpanii i Filip II z Portugalii.

https://en.wikipedia.org/wiki/Philip_II_of_Spain

https://en.wikipedia.org/wiki/Philip_III_of_Spain


Obejrzyj wideo: National Geographic Podróż na kraniec wszechświata HD (Sierpień 2022).